joi, 19 iulie 2012

RĂZBUNARE

Cazul tragic al unui fost pacient, care n-a vrut să ducă la bun sfârşit psihoterapia ( un lucru e făcut doar dacă e dus cu bine la bun sfârşit ! ), pentru că obiectivul lui nu era REALIZAREA DE SINE, ţelul ultim al unei psihoterapii demne de acest nume, ci reglarea de conturi cu genitorii lui, m-a împins sa reflectez despre răzbunare, " arma prostului " ( uitaţi-vă ce se întâmplă acum în politica ( ? ) româneasca ! ), pentru că răzbunarea nu face altceva decât să adauge o nedreptate, nedreptăţii iniţiale…cu rezultatul că avem două nedreptăţi…o nedreptate neputând - o anula pe cea anterioară ! Nu avem cum să reuşim în ceea ce întreprindem, decât dacă motivaţia e pozitiva ( a nu se confunda cu aşa numita " gândire pozitivă ", care e o aberaţie, fiind vorba de auto-înşelare  ), adică dacă facem lucrurile pentru noi, de dragul nostru, şi nu împotriva altora !

Mulţi dintre noi au motive întemeiate să reproşeze părinţilor felul în care s-au purtat cu ei, adică i-au educat ( educatia = pregatirea copilului pentru viaţă şi însemnând  ceea ce copilul traieste, nu ceea ce i se spune -" ţi-am spus eu " - ), ceea ce în psihoterapie trebuie prelucrat, pentru că nu putem găsi soluţiile necesare în rezolvarea unei situaţii/probleme/încurcături etc., dacă nu-i cunoaştem cauza ( nu putem decide indicaţia, dacă nu avem un diagnostic ! ) Unul din principiile de bază ale psihoterapiei este că e necesar să fie orientată pe soluţii ( Milton Erickson ), dar pentru a le găsi e nevoie să ne întoarcem cu faţa spre viitor : învătăm din trecut, trăim în prezent ( doar cei care au un prezent, sunt în pace cu ei înşişi, trăiesc realmente, ceilalţi supravieţuiesc doar ) şi ne pregătim viitorul, iar părinţii reprezintă, fie că ne convine, fie că nu ne convine ( personal nu-mi convine în calitate de tată şi bunic, dar neputând nega realitatea, o accept fără entuziasm, dar cu înţelepciune ) trecutul ! Prezentul cuiva e activitatea ( profesia/meseria ), familia, partenera/ul copiii, prietenii, hobby - urile ei/lui !

Nu putem reuşi în viaţă decât devenind adulţi, adică, cum explica un vestit şi important psihoterapeut ( Howard Halpern în Cutting Loose ) " despărţindu-ne de părinţi ", adică redefinind relaţia părinţi - copil ( vezi pe blog si textul meu despre " definiţia relaţiei ") : părinţii încetează " să aibă grijă " de copil, pentru că acesta, devenind adult, îsi poate purta singur de grijă ( munceşte, câstigă, plăteşte chiria propriei locuinţe, are relaţii, etc. ), iar relaţia părinţi - copil devine o relaţie între adulţi mai în vârstă ( părinţii ) - adult tânăr ( fostul copil ).  Tânărul dobândeşte astfel o altă identitate, încetează să fie ( ca funcţie ) fiu sau fiică şi devine bărbat sau femeie, cele doua indentităţi de fiu/fiică şi bărbat/femeie neputând, în nici un caz, coexista ! Cei care ramân fii sau fiice nu pot fi realmente adulţi, adică să preia responsabilitatea pentru urmările faptelor lor, deci n-au cum să reuşească din plin în viaţă, neputându-şi asuma corect celelalte roluri identitare : profesionist în meserie, partener, părinte etc.
Este ceea i se întâmplă fostului meu pacient care, concentrându-se pe răzbunare, a rămas în felul asta legat ( cumva ombilical ) de părinti într-o relaţie ierarhică, pe care analiza tranzacţională o numeşte ca fiind între parinţi şi copil . Băgaţi de seamă deci dragilor, că relaţia adult - adult e o relaţie între egali ( în drepturi şi datorii ) ! Cei obsedaţi de ideea răzbunarii îşi folosesc întreaga energie - energie negativă, distructivă - în acest sens, ceea ce le răpeşte posibilitatea de a reuşi realmente profesional, de a avea relaţii sentimentale şi sociale de calitate, ei fiind concentraţi pe altceva, ceea ce se vede în întreaga lor atitudine, sunt încrâncenati, nemulţumiţi ( totul le pute ! ) şi îngrozitori de neplăcuţi ! Asă că dacă-i zăriţi, atunci treceţi rapid pe partea cealaltă a străzii, dragii moşului, pentru că ei pot fi şi extrem de periculoşi,  fiind în stare să transfere pe fiecare dintre noi resentimentele lor cronice ! Dorinţa cronică de răzbunare e o boală grea, câteodata chiar incurabilă, chiar pentru psihoterapeutul vostru preferat, ceea ce e, din fericire pentru voi, excepţional… pentru că, de regulă, nu exista problemă de viaţă fără soluţii ! Deci nu pierdeţi în nici un caz speranţa, dragii mei ! 

3 comentarii:

  1. Mihaela Shachar Westreich17 august 2012 la 21:53

    O perioada lunga de timp am fost foarte foarte furioasa pe parintii mei. Unul dintre motive si foarte important pentru mine era faptul ca eu am asteptat de la ei sa imi fi creeat anumite premise fianciare ca sa pot razbi mai rapid in viatza in plan fianciar si sa ma pot desprinde de ei. Furia mea era cu atat mai mare cu cat intelegeam ca ei nu au avut dispozitia sa imi creeze acele conditii financiare ca sa "imi iau zborul" din "cuibul lor". La un moment dat am constientizat ca ei nu au obligatia sa faca acest lucru (practic eu consideram ca ei nu sunt ok si imi alimenta furia si ura)si ca ce au facut au facut si gata. Ura si furia n-au facut decat sa ma tina pe loc. Practic as fi fost mai castigata si as fi usurat supliciul daca constientizam de la bun inceput ca..."pentru a intra in oras ai nevoie sa intri printr-o singura poarta; ca o singura lovitura a clopotului produce o acustica multiarmonica; pentru a culege un mar copt nu presupune cunosterea originilor marului, ceea ce ai nevoie este doar sa iei marul in mana si sa il mananci!"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Siegfried Schnapp18 august 2012 la 13:14

      Datoria parintilor este doar sa-si educe copiii, adica sa-i pregateasca pt. viata…nu sa le rezolve problemele cu care viata îi ( ne ) va confrunta !
      Furia de care vorbesti este, în sensul analizei tranzactionale, un " fals " ( adica neadecvat situatiei ) sentiment, care a aparut probabil, în cazul tau, pt. ca dragostea ( adica, în acceptia mea, ÎNTELEGERE/ACCEPTARE ) nu a avut suficienta calitate ! Ca urmare a dragostei neconditionate a parintilor copilul învata ca e DEMN DE DRAGOSTE si, doar cei care se simt demni de dragoste ( daca n-am învatat asta acasa, atunci o putem învata în cadrul psihoterapiei ), sunt capabili sa iubeasca la rândul lor !
      Ar putea fi eventual un exercitiu util pt. tine sa-ti reprivesti viata din aceasta perspectiva ?

      Ștergere
  2. Mihaela Shachar Westreich17 august 2012 la 23:18

    O lunga perioada de timp am fost foarte foarte furioasa pe parintii mei. Asteptam de la ei sa imi creeze premisele financiare ca sa ma pot desprinde de ei. Ei au facut contrariul si asta mi-a alimentat furia si ura. Furia si ura m-a tinut blocata in inactiune si mi-au prelungit situatia proasta. Am constientizat ca in fond ei nu erau obligati sa imi creeze premise financiare (de ex cumpararea unei case) si ca au facut ce au facut si mai departe urma sa imi asum partea mea. In fond am inteles ca: "pentru a intra in oras, cineva are nevoie nevoie sa treaca printr-o singura poarta; o singura lovitura intr-un clopot produce o multitudine de armonii; a rupe un mar copt din pom nu se refera cunoasterea originilor marului, ci la faptul ca cineva are nevoie doar sa ia marul si sa il manance!"

    RăspundețiȘtergere